Friday, August 6, 2010

Konsep Nur Muhammad

KONSEP NUR MUHAMMAD DI DUNIA MELAYU DALAM KONTEKS WACANA SUNNI SATU PENGAMATAN AWAL

OLEH: MUHAMMAD ‘UTHMAN EL-MUHAMMADY

Tulisan ini insya’ Allah akan membicarakan konsep “Nur Muhammad”sebagaimana yang ada dalam beberapa teks Islam Dunia Melayu sepertiteks Nur al-Din al-Raniri, , Syaikh Zain al-‘Abidin al-Fatani, antaralainnya,Allah memberi rahmat kepada mereka semuanya.Juga akan diberikanperhatian kepada “Madarij al-Su’ud” dalam Bahasa Arab, karangan SyaikhNawawi al-Bantani, rahimahu’Llahu Ta’ala. Pengamatan akan diberikanberdasarkan sumber-sumber tafsir dan hadith yang muktabar di kalanganAhlis-Sunnah wal-jama’ah.Dengan ini diharapkan sangkaan yang tidak enakdan tidak manis terhadap para ulama kita akan dihilangkan, dan kitaberadab dengan mereka sebagaimana yang dikehendaki dalam hadith “al-dinal-nasihah” dalamn hubungan dengan ‘a’immatul-Muslimin’, antaranyasebagaimana yang dihuraikan oleh al-muhaddithin seperti Imam al-Nawawird.Sudah tentu ini adalah satu keperluan dalam menunjukkan kemuliaanNabi s.a.w. yang bukan hanya “basyar” atau manusia yang terjadidaripada tanah seperti anak-anak Adam yang lain. Ini adalah selaindaripada keperluan kita mencari kejernihan dan kebenaran dalam ilmu.Penulis ini yang menyedari dirinya bukan ahli dalam bidang inibergantung kepada panduan teks-teks ulama Sunni dalam bidang yangberkenaan dan amat memerlukan teguran mereka yang pakar didalamnya.Mudah –mudahan kita ini mengenali nabi kita sebenarnya,mencintainya dan dengan itu kita cinta kepada Allah dan mendapatrahmatNya .Amin.

Kitab Syaikh Nur al-Din al-Raniri rh

Syaikh Nur al-Din al-Raniri menulis tentang tajuk ini dalamkitabnya Bad’ Khalq al-Samawat wa al-Ard yang tercetak di tepi kitabTaj al-Muluk (tanpa tarikh). (Lihat tulisan penulis ini “Kosmologi paraFuqaha &Ulama Sufiah Dalam pemikiran Melayu”, dalam KosmologiMelayu, penyelenggaraan Yaacob Harun, Akademi Pengajian Melayu,Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2001, hal.10-22).Antara nas-nas yangdisebut di dalamnya ialah hadith qudsi yang terkenal yangbermaksud:”Aku adalah perbendahraan yang tersembunyi, maka Aku kasihbahawa Aku dikenali, maka Aku jadikan makhluk, maka dengannya merekamengenaliKu”. (Bad’ Khalq al-Samawat wa al-Ard.hal.10).Juga dinukilknyahadith bermaksud:”Sesungguhnya Allah menjadikan ruh nabi dari zatNyadan Ia menjadikan alam semuanya dari ruh Muhammadss.a.w.”(ibid.10).Maksudnya Ia menjadikan ruh nabi daripada tidak adakepada ada dari SisiNya, bukannya bermakna bahawa sebahagian daripadaTuhan dijadikan ruh nabi.Dinukilnya juga hadith yang bermaksud:”Aku(nabi s.a.w.) dari Allah, dan orang mu’min dariku”.(ibid.10).Ertinyasebagaimana yang dihuraikannya sendiri bahawa nabi adalah makhluk yangpertama yang dijadikan Allah dan sekelian orang mu’min itu dijadikanAllah daripada baginda (iaitu daripada nurnya).(ibid.hal.10).Dinukilkan beliau juga hadith yang bermaksud:”Aku (Tuhan)menjadikan segala perkara kerana engkau (wahai Muhammad) dan Akujadikan engkau keranaKu”(ibid.10).Juga dinukilkannya hadith yangbermaksud “kalaulah tidak kerana engkau Aku tidak jadikan sekelianfalak ini.”(ibid.11).Dinukilkan beliau juga hadith yang bermaksud:”Akutelahpun menjadi nabi walhal Adam berada antara air dantanah”(ibid.11).

Kemudian beliua menukil hadith nur Muhammad.Antaranya ialah yangbermaksud:”Perkara yang paling awal yang diciptakan Allah ialahakal”(ibid.11); dan yang bermaksud:”Perkara yang paling awal yangdiciptakan Allah aialah al-Qalam”,(ibid.11); dan yangbermaksud:”Perkara yang awal sekali yang diciptakan Allah ialahruh-ruh”(ibid.11).Beliau menghuraikan bahawa akal, qalam, dan ruh ituialah kejadian nur Muhammad s.a.w. sebagaimana yan g ternyata daripadahadith yang dinukilkan beliau yang bermaksud:”Perkara yang paling awal yangdiciptakan Allah ialah nurku”(ibid.11).Dinukilkannya juga hadith yangbermaksud:”Perkara yang paling awal yang dijadikan Allah ialahruhku”.(ibid.11).

Mengikut Syaikh Nur al-Din Allah menjadikan Nur Muhammad itudaripada pancaran Nur AhadiahNya, yang beliau nukilkan ialah kenyataankitab al-Manzum yang bermakna:”Telah berdempeklah sifat Jalal dan SifatJamal , maka ghaliblah Jamal itu atas sifat jalal, maka dijadikan Allahdaripada dua sifat itu Ruh Muhammad , iaitu daripada ‘adam kepada wujud(daripada tidak ada kepada ada-uem)(Bad’ Khalq al-Samawat waal-Ard.12).Kita perlu nyatakan bahawa yang dijadikan itu makhluk juga,bukannya sambungan daripada zat atau Diri Tuhan, seb ab kalau demikianada dua yang kadim, dan itu kesyirikan.

Kata beliau bahawa selepas Allah menjadikan Nur Muhammad atau RuhMuhammad itu Ia tilikkepadanya dengan tilik mahabbah atau kasih, makaia malu dan berpeluh, dari peluhnya itulah dijadikan ruh-ruh sekeliananbia, aulia dan nyawa sekelian orang mu’min yang salih, dan daripadanyawa sekelian mu’min yang salih itu dijadikan nyawa sekelian mu’minyang fasik, daripada mu’min yang fasik dijadikan nyawa sekelian mu’minyang munafik dan mereka yang kafir.(ibid.13).

Dan dijadikan daripada insan nyawa insan itu nyawa sekelianmalaikat, dan daripada malaikat itu nyawa sekelian jin, dan daripadajin itu nyawa sekelian syaitan, dan daripada syaitan itu nyawa sekelianbinatang, daripada binatang itu nyawa sekelian tumbuh-tumbuhan,setengahnya mempunyai martabat yang melebihi yang lainnya; jadilah pulasegala jenis nafas tumbuh-tumbuhan itu dan segala anasir itu iaituhawa, api, air dan angin (ibid.13).

Kemudian beliau menyebut basgaimana Allah menilik dengan tilikanhaibah pula, hancurlah ia, setengahnya menjadi air, setengahnya menjadiapi yang menghanguskan air, keluarlah asap, naik ke angkasa,daripadanya diAllah tujuh petala langit.Setelah itu ada bakinya yangtinggal, daripadanya dijadikan matahari, bulan, danbintang.(ibid.13).Demikian seterusnya.

Beliau menukilkan pula riwayat yang lain, yang masyhur, bahawaAllah menjadikan sepohon kayu dengan empat dahannya, dinamakanSyajaratul-Yaqin.Kemudian dijadikan Nur Muhammad dalam bentuk burungmerak , diletakkan atas pohon itu, lalu ia mengucap tasbih kepadaAllah, selama tujuh puluh ribu tahun.Bila merak itu terpandang terlalucantik rupanya, dengan elok bulunya, dan lainnya, sujudlah ia lima kalisujud, jadilah sujud itu kemudiannya sembahyang lima waktu yang wajibatas umat Muhammad s.a.w.

Kemudian dikisahkan bahawa Allah menjadikan kandil daripada akik yang merah.(ibid.15).

Kemudian Syaikh Nur al-Din menukil riwayat yang menyebut NurMuhammad dalam bentuk burung merak

Kitab “Kashf al-Ghaibiyyah” oleh Zain al-‘Abidin al-Fatani rh:

Antara kitab Jawi yang popular sebagai rujukan ialah kitab “Kashf al-Ghaibiyyah” .

Dalam kitab “Kashf al-Ghaibiyyah” ( berdasarkan karangan asalnya“Daqa’iq al-Akhbar fi Dhikr al-Jannah wa al-Nar” karangan Imam ‘Abdal-Rahim bin Ahmad al-Qadhi, dan kitab “Durar al-Hisan” karanganal-Suyuti, dan “Mashariq al-Anwar” oleh Shaikh Hasan al-‘Adawi antaralainnya), oleh Syaikh Zain al-‘Abidin al-Fatani rh (Maktabah waMatba’ah dar al-Ma’arif, Pulau Pinang , t.t.) Kitab ini dikarang olehbeliau pada tahun 1301 Hijrah..Pada halaman 3 dst terdapat bab awalberkenaan dengan penciptaan roh teragung, (al-Ruh al-A’zam), iaitu nurNabi kita Muhammad ‘alaihis-salatu was-salam. Kata beliau :

“Sesungguhnya telah datang pada khabar oleh bahawasanya Allah taalatelah menjadi ia akan sutu pohon kayu baginya empat dahan, maka menamaiakan dia Syajarat al-Muttaqin (Pokok Orang-Orang yang bertaqwa), danpada setengah riwayat Shajarah al-yaqin (Pokok Keyakinan), kemudiantelah menjadi ia akan Nur Muhammad di dalam hijab daripada permata yangsangat putih seu(m)pama rupa burung merak dan dihantarkan ia akan diaatas demikian pohon kayu itu , maka mengucap tasbihlah oleh Nur ituatas pohon kayu itu kadar tujuh puluh ribu tahun, kemudian menjadi akancermin kemaluan maka dihantarkan akan dia dengan berhadapannya ; makatatkala menilik oleh merak itu di dalam cermin itu melihat ia akanrupanya terlebih elok dan terlebih perhiasan kelakuan, maka malu iadaripada Allah taala , maka lalu berpeluh ia maka titik daripadanyaenam titik, maka menjadi oleh Allah taala daripada titik yang pertamaakan ruh Abu bakar radiya’Llahu ‘anhu, dan daripada titik yang keduaitu akan ruh ‘Umar radiya’llahu ‘anhu dan daripada titik yang ketigaitu akan ruh ‘Uthman radiya’Llahu ‘anhu, dan daripada titik yangkeempat itu akan ruh ‘Ali radiya’Llahu ‘anhu, dan daripada titik yangkelima itu akan pohon bunga mawar dan daripada titik yang keenam ituakan padi”(hal. 3).

Kemudian disebut bagaimana Nur Muhammad itu sujud lima kali, denganitu ,menjadi fardu sujud , lalu difardukan sermbahyang yang lima waktuatas Muhammad dan ummatnya. Kemudian disebut Allah menilitk kepada nuritu, lalu ia malu, berpeluh kerana malunya. Daripada peluh hidungnyaAllah jadikan malaikat, daripoada peluh mukanya Allah jadikan ‘Arasy,Kursi, Lauh dan Qalam, matahari, bulan, hijab, segala bintang, danbarang-barang yang ada di langit. Daripada peluh dadanya dijadikananbia , muyrsalin, ulama, syuhada dan solihin.Daripada peluhbelakangnya dijadikan Bait al-ma’mur, Ka’bah, Bait al-Maqdis, dansegala tempat masjid dalam dunia.(hal.3-4).

Disebutkan beberapa kejadian lagi daripada peluhnya itu:

Daripada peluh dua kening: mukminin dan mukminat dari umat Muhammad;

Daripada peluh dua telinganya: arwah Yahudi dan Nasrani, dan Majusi , golongan mulhid, kafir yang engkar kebenaran, munafikin.

Daripada peluh dua kaki: segala bumi dari Timur dan Barat dan yang ada di dalamnya (hal.4)

Kemudian Allah memerintah nur itu supaya memandang ke hadapan, dihadapannya ada nur, di kanan dan kirinya juga nur.Mereka itu ialah Abubakar, ‘Umar, ‘Uthman, dan ‘Ali.Kemudian Nur itu mengucap tasbih selamatujuh puluh ribu tahun.

Kata pengarang : dijadikan nur para anbia daripada Nur Muhammads.a.w; ertinya dijadikan arwah para anbia daripada peluh ruh Muhammads.a.w., dan dijadikan segala ruh umat anbia itu daripada peluh arwahanbia mereka itu.

Kemudian diriwayatkan bahawa dijadikan oleh Allah kandil daripadaakik yang merah, dilihat orang akan zahirnya itu daripada bahagiandalamnya, kemudian dijadikan rupa Muhammad seperti baginda di duniaini, kemudian diletakkan di dalam kandil tersebut, berdiri baginda didalamnya seperti berdirinya di dalam sembahyang; kemudian berkelilingroh segala anbia dan lainnya di sekeliling kandil nur Muhammad‘alaihis-salam, mengucap tasbih dan mengucap tahlil mereka itu selamaseratus ribu tahun; kemudian Allah menyuruh segala ruh itu menilikkepadanya; yang menilik kepada kepalanya menjadi khalifah dan sultanantara sekelian makhluk; yang menilik kepada dahinya menjadi amir yangadil; yang menilik kepada dua matanya menjadi hafiz kalam Allah; yangmelihat dua keningnya menjadi tukang lukis; yang melihat kepada duatelinganya jadilah ia menuntut dengar dan menerima (pengajaran); yangmelihat dua pipinya jadilah ia berbuat baik dan berakal; yang melihatdua bibir mulutnya menjadi orangt-oirang besar raja. Yang melihathidung menjadi hakim dan tabib dan penjual bau-bauan.Yang melihat mulutmenjadi orang puiasa.Demikian seterusnya dengan melihat anggotatertentu, jadilah orang itu mempunyai sifat-sifat tertentu di duniananti. Misalnya yang melihat dadanya menjadi orang alim, mulia danmujtahid. (hal.5).Dan orang yang tidak menilik sesuatu kepadanyajadilah ia mengaku menjadi Tuhan seperti Fir’aun dan yangsepertinya.(hal.5).

Beliau menyebut hadith qudsi

:Aku adalah perbendahraan yang tersembunyi maka Aku kehendak akan diperkenal akan daku maka Aku jadikan segala makhluk supaya dikenalnyaakan daku. (hal.6)

kemudian beliau menyebut hadith nabi s.a.w.

Ertinya yang awal-wal barang yang suatu dijadikan Allah taala itunurku dan pada suatu riwayat ruhku. Kata pengarang ini: Maka adalahsekelian alam ini dijadikan Al;lah subhanahu taala daripada sebab nurMuhammad s.a.w. seperti yang teleh tersebut.Lalu ia menyebut pulahaditrh qudsi:

Ertinya :Aku jadikan segala perkara itu kerana engkau ya Muhammaddan Aku jadikan akan dikau itu kerana Aku, yakni dijadikan nur Muhammaditu dengan tiada wasitah suatu jua pun. (hal.6)

Melalui kitab terkenal ini tersebar fahaman tentang konsep Nur Muhammad di kalangan Muslimin sebelah sini.

Bab yang berikutnya ialah tentang penciptaan Adam a.s. (hal 6 dst).

Kitab al-Kaukab al-Durri fi al-Nur al-Muhammadi oleh Syaikh Muhammad bin Isma’il Daud al-Fatani rh

Kitab ini (terbitan Khazanah al-Fattaniyyah, Kuala Lumpur,2001).Kitab ini yang dikarang oleh penulisnya pada tahun 1304 Hijrah,di Makkah, berbicara tentang tajuk yang berkenaan dari halaman 2-7.Isinya berdasarkan riwayat Ka’ab al-Akhbar, sebagaimana yang ada dalamkitab “Kashf al-Ghaibiyyah” karangan Syaikh Zain al-‘Abidinal-Fatani.Antaranya maklumatnya ialah: Tuhan menggenggam satu genggamdaripada NurNya, diperintah ia menjadi Muhammad, ia menjadi Muhammad,ia menjadi tiang, ia sujud kepada Allah, dibahagi nur itu kepada empatbahagi, pertama menjadi Lauh, kedua Qalam, perintah menulis kepadaQalam, sampai kepada umat nabi-nabi, yang taat dan yang derhaka, denganakibat-akibat mereka.Sampai disebutkan riwayat tentang sesiapa yangmelihat nur itu pada bahagian-bahagian tertentu jadilah ia mempunyaisifat-sifat tertentu.Sekelian makhluk dijadikan daripada nurnya.Iaberakhir dengan menyebut makhluk sembahyang dengan huruf nama Ahmad danMuhammad, berdiri qiyam seumpama alif, ruku’ seumpama ha,’ sujudseumpama mim, duduk seperti rupa dal.Juga dikatakan makhluk dijadikanatas rupa huruf nama Muhammad, kepala bulat seperti mim, dua tanganseperti rupa ha’, perut seperti rupa mim, dua kaki seperti rupa dal.

Kitab “Daqa’iq al-Akhbar fi Dhikr al-jannah wa al-Nar” terjemahan Melayu oleh Syaikh Ahmad ibn Muhammad Yunus Langka:

Kitab ini diterjemahkan oleh beliau pada 1312 Hijrah di Makkahdahulunya diterbitkaqn oleh dar Ihya’ al-Kutub al-‘Arabiyyah, Mesir.Kemudian ia diterbitkan oleh Maktabah wa matba’ah al-ma’arif, PulauPinang, tanpa tarikh. Isi kitab ini berkenaan dengan nur Muhammads.a.w., asal kejadiannya, bagaimana semua makhluk dijadikan daripadanyaadalah sebagaimana yang telah disebutkan oleh Syaikh Zain al-‘Abidindalam “Kasshf al-Ghaibiyah”nya yang menjadikan kitab ini sebagai satudaripada sumber-sumbernya, sebagaimana yang dinyatakan dalam bahagianpermulaan kitabnya.. Bab pertamanya sama isinya dengan apa yang adadalam kitab terjemahan ini.

Kitab Madarij al-Su’ud oleh Nawawi al-Bantani rh

Kitab “Madarij al-Su’ud ila ‘ktisa’ al-Burud”, dalam Bahasa Arab,syarah bagi kitab “Maulid al-Barzanji” .Dalam mensyarahkan kata-katadalam “al-Barzanji” hal.2-3 (Surabaya, tanpa tarikh dan Singapura,tanpa tarikh) bermaksud” Segala puji-pujian bagi Allah yang membuka(seluruh) wujud ini dengan Nur Muhammad (‘al-Nur al-Muhammadi”) yangmengalir dalam tiap-tiap perkara (perkara yang ditakdirkannya olehAllah taala sebelum daripada Ia menjadikan langit-langit dan bumiselama lima puluh ribu tahun…

Kemudian kata Syaikh Nawawi rh lagi menukil Ka’ab al-Akhbar Allahmeredhainya : “Bila Allah hendak menjadikan sekelian makhluk danmengamparkan bumi dan menegakkan langit, Ia mengambil segempal daripadanurNya firmanNya Jadilah kamu Muhammad, maka jadilah ia sebagai tiangdaripada nur dan gemilang bercahaya sehingga sampai kepada hijab zulmahkemudian ia sujud, sambil katanya :Al-hamdulillah , kemudian Allahberfirman kerana itu Aku jadikan engkau dan menamakan engkau Muhammad ,daripada engkau Aku memulakan pen ciptaan dan (dengan engkau) Akumengklhatamkan sekelian rasul; kemudian Allah taala membahagikan nurnyaitu kepada empat bahagian, dijadikan daripada yang pertamanya Lauhdaripada yang keduanya al-qalam, kemudian Allah berfirman kepada Qalamtulislah, kemudian qalam … selama seribu tahun kepara kehebatan KalamAllah taala kemudian ia berkata; Apa yang hamba hendak tuliskan, Tuhanberfirman ‘Tulislah ‘la ilaha illa’Allah Muhammadun Rasulullah’ makiaQalam pun menulis yang demikian itu, kemudian ia menjadi terbimbingkepada Ilmu Allah dalam makhlukNya, kemudian ia menulis anak-anak Adamsesiapa yang taatkan Allah dimasukkanNya ke dalam Syurga dan sesiapayang derhaka kepadaNya dimasukkanNya ke dalam Neraka;

Kemudian (ia menulis) tentang umat Nuh , sesiapa yang taatkanAllah dimasukkanNya ke dalam Syurga dan sesiapa yang derhaka kepadaNyadimasukkanNya ke dalam Neraka…

Demikian seterusnya dengan menyebut umat nabi Ibrahim,…umat nabiMusa…, umaqt Nabi ‘Isa…, sampai kepada umat nabi Muhammads.a.w.,…kemudian bila Qalam hendak menulis sesiapa yang derhaka dariumat Muhammad akan dimasukkan ke dalam Neraka,terdengar suara dariTuhan yang Maha Tinggi ‘wahai Qalam, beradablah, maka pecahlah Qalamkerana rasa haibah itu, …, kemudian ini diikuti dengan sebutan tentangbahagian ketiga dijadikan ‘Arasy, dan bahagian yang keempat dibahagiempat pula daripada yang awalnya dijadikan akal, daripada yang keduadijadikan ma’rifah, daripada yang ketiga dijadikan cahaya ‘Arasy, dancahaya mata, serta cahaya siang, maka tiap-tiap cahaya ini adalahdaripada Nur Muhammad.

Kemudian dinyatakan yang bahagian yang keempat itu diletakkan dibawah ‘Arasy sehinggalah Allah menjadikan Adam a.s., maka Allahletakkan nur itu pada belakangnya, dan dijadikan para malaikat sujudkepadanya, dimasukkannya ke dalam Syurga, walhal para malaikat bersafdi belakang Adam, melihat kepada nur Muhammad.Bila Adam alaihis-salambertanya mengapa malaikat berdiri di belakang nya bersaf Allah menjawabmereka itu sedang melihat kepada n ur kekasihNya Muhammad yang menjadikhatam sekelian rasul dan anbia.Kemudian Adam meminta nur itudipindahkan ke hadapan, lalu diletakkan pada dahi baginda.Maka malaikatmengadap wajaihnya pula. Adam meminta pula dipindahkannya laludiletakkan pada jari telunjuknya supaya ia boleh melihatnya; makabertambah-tambahlah cantiknya nur itu. Kemudian disebut nur itudipindah kepada Hawwa’, kemudian kepada nabi Syith, dan seterusnya.Demikianlah nur itu berpindah daripada satu rahim yang suci kepadarahim suci yang lain, sampai ia kepada sulbi ‘Abdullah bapanya,kemudian keluarlah ia ke dunia melalui rahim ibunya . (hal.3).

Perbincangan tentang punca-punca konsep Nur Muhammad:

Antara punca-punca konsep Nur Muhammad ini ialah sebutan-sebutan tentangnya dalam Qur’an dan Sunnah.

Dalam al-Qur’an terdapat sebutan tentang “nur” dalam ayat yangbermaksud “Sesungguhnya telah datang kepadamu Nur dari Allah dan Kitabyang nyata” (5.15).

Tentang ayat di atas “Tafsir al-Jalalain” oleh al-Suyuti menyatakan makna nur itu ialah “rasulullah s.a.w.”.

“قَدْ جَاءَكُمْ مِنْ اللَّه نُور” هُوَ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ “وَكِتَاب” قُرْآن “مُبِين” بَيِّن ظَاهِر

Dalam “Tafsir al-Qurtubi” dinyatakan begini:

” قَدْ جَاءَكُمْ مِنْ اللَّه نُور ” أَيْ ضِيَاء ; قِيلَ :الْإِسْلَام , وَقِيلَ : مُحَمَّد عَلَيْهِ السَّلَام ; عَنْ الزَّجَّاج .

Telah datang kepada kamu Nur dari Allah, iaitu cahaya, dikatakan“Islam”, dan dikatakan :Muhammad s.a.w dari al-Zajjaj.Dan “kitab” itudikatakan Qur’an.

Dalam “Tafsir al-Tabari” “nur” : telah datang kepada kamu wahaiahli Taurat dan Injil Nur dari Allah, yakni Nur itu Muhammadsalla’Llahu ‘alaihi wa sallam yang dengannya dicerahkan kebenarandizahirkan Islam dan dihapuskan kesyirikan.

قَدْ جَاءَكُمْ يَا أَهْل التَّوْرَاة وَالْإِنْجِيل مِنْ اللَّه نُور, يَعْنِي بِالنُّورِ مُحَمَّد صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ,الَّذِي أَنَارَ اللَّه بِهِ الْحَقّ , وَأَظْهَرَ بِهِ الْإِسْلَام ,وَمَحَقَ بِهِ الشِّرْك

Dalam “Tafsir ibn Kathir” tentang ayat ini (5.15) dinyatakan:

قَدْ جَاءَكُمْ مِنْ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ ” يَقُولتَعَالَى مُخْبِرًا عَنْ نَفْسِهِ الْكَرِيمَةِ أَنَّهُ قَدْ أَرْسَلَرَسُوله مُحَمَّدًا بِالْهُدَى وَدِين الْحَقّ إِلَى جَمِيع أَهْلالْأَرْض

Telah datang kepada kamu Nur dari Allah dan kitab yang nyata, Allahtaala memberi khabar berekenaan dengan diriNya sendiri bahawa Iamengutuskan RasulNya Muhammad dengan Bimbingan Hidayat dan Agama yanghak kepada semua ahli bumi.

Berkenaan dengan ayat 119 Surah al-Syu’ara’

وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ Dan perubahan gerak engkau di kalangan mereka yang sujud

قَالَ مُجَاهِد وَقَتَادَة : فِي الْمُصَلِّينَ . وَقَالَ اِبْنعَبَّاس : أَيْ فِي أَصْلَاب الْآبَاء , آدَم وَنُوح وَإِبْرَاهِيم حَتَّىأَخْرَجَهُ نَبِيًّا . وَقَالَ عِكْرِمَة : يَرَاك قَائِمًا وَرَاكِعًاوَسَاجِدًا ; وَقَالَهُ اِبْن عَبَّاس أَيْضًا

Kata Mujahid dan Qatadah: (perubahan gerak engkau di kalanganmereka yang sujud) iaitu di kalangan mereka yang sembahyang.Kata Ibn‘Abbas : dalam sulbi-sulbi bapa-bapa kamu (turun temurun) Adam, Nuh,dan Ibrahim, sehingga Allah keluarkan baginda sebagai nabi (akhirzaman).Kata ‘Ikrimah : Melihat engkau berdiri, ruku’, sujud; Ibn ‘Abbasjuga berpendapat demikian.

Dalam “Tafsir Ibn Kathir” dalam hubungan dengan ayat yang sama terdapat kenyataan:

وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ

وَقَوْله تَعَالَى ” وَتَقَلُّبك فِي السَّاجِدِينَ ” قَالَ قَتَادَة” الَّذِي يَرَاك حِين تَقُوم وَتَقَلُّبك فِي السَّاجِدِينَ ” قَالَ فِيالصَّلَاة يَرَاك وَحْدك وَيَرَاك فِي الْجَمْع وَهَذَا قَوْل عِكْرِمَةوَعَطَاء الْخُرَاسَانِيّ وَالْحَسَن الْبَصْرِيّ وَقَالَ مُجَاهِد كَانَرَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَرَى مِنْ خَلْفه كَمَايَرَى مِنْ أَمَامه وَيَشْهَد لِهَذَا مَا صَحَّ فِي الْحَدِيث ” سَوُّواصُفُوفكُمْ فَإِنِّي أَرَاكُمْ مِنْ وَرَاء ظَهْرِي ” وَرَوَى الْبَزَّاروَابْن أَبِي حَاتِم مِنْ طَرِيقَيْنِ عَنْ اِبْن عَبَّاس أَنَّهُ قَالَفِي هَذِهِ الْآيَة يَعْنِي تَقَلُّبه مِنْ صُلْب نَبِيّ إِلَى صُلْبنَبِيّ حَتَّى أَخْرَجَهُ نَبِيًّا .

Firman Allah taala: Dan perubahan gerak engkau di kalangan merekayang sujud.Kata Qatadah: Dia yang melihat engkau bila engkau berdiridan perubahan gerak engkau di kalangan mereka yang sujud” dalamsembahyang Ia melihat engkau keseorangan dan dalam jemaah.Ini pendapat‘Ikrimah dan ‘Ata’ al-Khurasani serta Hasan al-Basri.Kata MujahidRasulullah s.a.w. boleh melihat orang di belakang baginda sebagaimanaia boleh melihat orang yang di hadapannya. Dan ia menyaksikan bagi yangdemikian sebagaimana yang sahih dalam hadith.’Samakan saf-saf kamu,sesungguhnya aku melihat di belakangku’.Dan diriwayatkan oleh al-Bazzardanb ibn Abi Hatim dari dua jalan dari ibn “Abbas bahawa ia menyatakantentang ayat ini iaitu ‘perubahan gerak baginda dalam sulbi nabi sampaike sulbi nabi (yang lain, dari Adam sampai seterusnya) sehingga Tuhankeluarkan baginda (ke-dunia menjadi penamat sekelian) nabi.

Dalam Tafsir Ruh al-ma’ani karangan al-Alusi rh tentang huraianberkenaan dengan ayat 5.15 , kenyataannya ialah seperti berikut:

(Berkenaan dengan ayat yang bermaksud :”Telah datang kepada dariAllah nur dan kitab yang nyata” )-nur yang agung (‘azim), ia cahayabagi sekelian cahaya (nur al-anwar), nabi yang terpilih salla’Llahu‘alaihi wa sallam, dan Qtadah berpegang kepada pendapat ini, juga (ahlibahasa yang terkenal) al-Zajjaj…Dan tidak jauh (daripada kebenaran)pada pendapatku bahawa maksud kitab yang nyata itu (juga) ialah nabisalla’llahu ‘alaihi wa sallam, dan ‘ataf atasnya adalah seperti ‘atafyang dikatakan oleh al-Jubba’I (iaitu pada al-Jubbai Mu’tazilah itu nurdan kitab itu kedua-duanya maksudnya Qur’an)(maka pada al-Alusi,kedua-duanya itu adalah merujuk kepada nabi Muhammad s.a.w.), dan tidakada syak bahawa sebutan itu tiap-tiap satunya adalah kepada nabi‘alaihis-salatu was-salam (iaityu Nabi Muhammad), dan kalau andateragak-agak untuk menerimanya dari segi ibaratnya, maka biarlah andamenerimanya dari segi isyaratnya (pula)…(jilid III,hal.369).

Dalam hubungan dengan ayat yang bermaksud :Tidaklah Kami mengutusengkau 9wahai Muhammad) melainkan sebagai rahmat untuk sekelian alam,al-Alusi dalam Tafsir Ruh al-Ma’ani (jilid IX.hal.99-100) menyatakanseperti berikut:

Hakikat keadaan nabi salla’Llahu ‘alaihi wa sallam sebagai rahmatuntuk semuanya adalah dengan mengambil kira baginda sebagai perantara(wasitah) untuk limpahan rahmat Ilahi (wasitah al-faid al-Ilahi) atassekelian makhluk yang ada (al-mumkinat) daripada permulaan lagi; keranaitulah maka nurnya adalah perkara yang mula-mula sekali dijadikan Allah; dalam hadith ada kenyataan ‘Perkara awal yang dijadikan Allah taalaialah nur nabi engkau, wahai Jabir,’ dan ada hadith “Allah taala Mahapemberi dan aku Pembahagi’. (Allah taala al-Mu’ti wa ana al-Qasim).

Dalam “Tafsir Ruh al-Ma’ani” karangan Al-Alusi rh (men.1170 H.),tentang ayat yang bermaksud “telah datang kepada kamu dari Allah nurdan kitab yang nyata” (15.15), jilid III.369) terdapat peneranganbahawa “nur itu nur (yang agung) , nur dari segala nur , dan nabi yangterpilih-salla’llahu ‘alaihi wa sallam- ini pandangan yang dipegangoleh Qatadah, dan al-Zajjaj (ahli bahasa yang terkenal itu) memilihpendapat ini…Daqn pada sisiku tidak jauh (dari kebenaran) bahawa yangdimaksudkan nur dan kitab yang nyata itu adalah (kedua-duanya merujukkepada ) nabi salla’llahu ‘alaihi wa sallam, dan penyambung yangdigunakan itu adalah seperti penyambung yang dikatakan oleh al-Jubba’I(ulama Mu’tazilah yang terkenal itu) (pada al-Jubba’I kedua-dua nur dankitab itu merujuk kepada Qur’an , adapun pada al-Alusi kedua-duanyamerujuk kepada Nabi Muhammad s.a.w.), dan mungkin anda merasateragak-agak untuk menedrima pendapat ini dari segi ibaratnya, makabiarkanlah itu jadinya dari segi isyarat (iaitu kalau anda tidak bolehmenerima pendapat saya ini dari segi ibaratnya biarlah itu bolehditerima dari segi isayaratnya)…” (ibid.III.369).

Dalam kitab yang sama,(Ruh al-Ma’ani, juz IX.100) berhubung denganayat yang bermaksud “Tidaklah kami mengutus engkau (wahai Muhammad)melainkan sebagai rahmat untuk sekelian alam”, beliau memberi huraiandengan katanya :”Hakikat keadaan Nabi salla’Llahu ‘alaihi wa sallamsebagai rahmat untuk semua yangt wujud (“lil-jami’”) itu ialah denganiktibar bahawa baginda adalah penengah –wasitah- bagi limpahan rahm atIlahi (“wasitah al-faid al-ilahi”) atas sekelian makhluk(“al-mumkinat”) dari awalnya, dan itu ialah kerana nur bagindasalla’Llahu ‘alaihi wa sallam adalah makhluk yang paling awal ; makadalam hadith dinyatakan “perkara awal yang dijadikan Allah taala ialahnur nabi engkau wahai Jabir…” dan datang hadith yang menyebut “Allahta’ala adalah Maha pemberi dan aku adalah Pembahagi”.Di kalangan ulamasufiah –Allah menyucikan asrar mereka- ada terdapat huraian berkenaandengan hal yang demikian itu yang leb ih lagi daripada ini.”

Kemudian al-Alusi rh menukil pendapat ibn al-Qayyim al-Jauziyyahdalam kitabnya “ Miftah al-sa’adah”.Katanya “Kalaulah tidak kerananubuwwat tidak akan ada langsung dalam alam ini ilmu yang bermenafaat,amal salih, dan kebaikan dalam hidup manusia, dan tidak ada asas bagikerajaan , dan manusia akan berkedudukaun seperti haiwan dan binatangbuas serta anjing yang memudaratkan, yang setengahnya berseteru denganyang lainnya.

Maka setiap perkara kebaikan pada alam ini adalah daripada kesannubuwwah , dan tiap-tiap keburukan yang berlaku dalam alam atau yangakan berlaku adalah dengan sebab terselindungnya kesan nubuwwah danpengarjian tentangnya.Maka alam ini adalah seumpamna jasad dan rohnyaialah nubuwwah, maka tanpa rohnya jasad itu tidak akan ada dokongannya;kerana itu (bila tidak ada langsung kesan nubuwwah dan pengajiannya )buminya akan bergoncang, makhluk yang berada di atasnya akan binasa,maka tidak ada dokongan untuk hidup alam melainkan dengan kesan-kesannubuwwah (iaitu pengajaran daripadanya). (“Ruh al-Ma’ani”.juz 9,hal.100).

Dalam kitab yang sama, tentang ayat yang bermaksud “gerak-gerimu dikalangan mereka yang sujud” (al-Shu’ara.217-219) , selain daripadamaksud bahawa nabi beregerak di kalangan mereka yang sembahyang, denganda’wahnya dan lainnya, pengarang “Ruh al-Ma’ani” (jilid X.hal.135)menerangkan bahawa: “dan daripada ibn Jubair bahawa maksud mereka ituialah para anbia ‘a.s.s. , dan makna “melihat gerak-geri engkausebagaimana gerak-geri mereka yang selain daripada engkau dari kalanganpara anbia ‘a.s. dalam mereka menyampaikan apa yang diperintahkankepada mereka, sebagaimana yang kamu lihat”, dan tafsir tentang “merekayang sujud” itu para anbia, diriwayatkan oleh satu jemaah, antaramereka ialah Tabarani, al-Bazzar, dan Abu Nu’aim , dari ibn ‘Abbas juga, melainkan bahawa beliau itu –Allah meredhainya- menafsirkan“gerak-geri engkau di kalangan mereka” itu sebagai bermaknaberpindah-pindahnya baginda (sebagaqi Nur Muhammad-uem) dalamsulbi-sulbi mereka sehingga bondanya melahirkannya –alaihis-salatuwassalam- …’(ibid.X.135)

Dalam Tafsir al-Wajiz fi Tafsir al-Qur’an al-‘Aziz karangan al-ImamAbul-Hasan ‘Ali bin Ahmad al,-Wahidi (men.468 H.) berkenaan dengan ayatyang bermaksud Telah datang kepada kamu dari Allah cahaya dan Kitabyang nyata, katanya nur ya’ni Nabi salla’Llahu ‘alaihi wa sallam danKitab yang nyata ya’ni Qur’an …(Jilid II hal.196.

Demikian juga dalam Al-Tafsir al-Munir li-Ma’alim al-Tanzilal-Musamma Mirah Labid li-Kashfi Ma’na Qur’an Majid oleh Shaikh Nawawial-Bantani (dan beliau ulama Nusan tara, dari Bentan yang terkenaldalam abad ke-19) -di tepinya Tafsir al-Wajiz karangan al-Wahidi- jilidII hal. 196 ada dinyatakan:

Ayat yan g bermaksud Telah datang (…dari Allah kepada kamu nur)yaitu Rasul iaitu Muhammad salla’Llahu ‘alaihi wa sallam ( dan Kitabyang nyata) iaitu Qur’an…

Dan dalam Tafsir yang sama, berhubungan dengan ayat yang bermaksud:dan pergerakan kamu di kalangan mereka yang sujud,yaitu Ia melihatgerak-geri kamu dalam sembahyang dengan kiyam dan ruku’ dan sujud sertaduduk bersama-sama mereka yang semb ahyang bila engkau menjadi imamdalam berjemaah dengan mereka , dan dikatakan dan Ia melihat engkauberpindah –pindah dalam sulbi para mu’minin dan mu’minat , semenjakdari Adam dan Hawa sampai kepada ‘Abdullah dan Aminah ; maka semuanenek moyang dan ibu bapa penghulu kita Muhammad saqlla’Llahu ‘alaihiwa sallam lelaki dan perempuan, tidak termasuk syirik ke dalamdirimereka kesyirikan selama mana Nur Muhammad (al-Nur al-Muhammadi) dalamlelaki dan perempuan itu, maka bila berpindah (nur itu) daripadanyakepada orang yang kemudiannya, maka m ungkin orang itu menyembah yangselain daripada Allah, dan Azar (bapa nabi Ibrahim) tidak menyembahberhala melainkan selepas berpindah Nur itu kepada Ibrahim, adapunsebelum berpindahnya (kepada Ibrahim) ia tidak menyembah selain dariAllah…(ibid.II.119).

Hadith berkenaan dengan Nur:

Tentang hadith berkenaan dengan Nur itu antara yang boleh dikemukakan ialah:

Dalam Kitab “Kashf al-Khafa’ wa Muzil al-Ilbas ‘Amman Ishtahara minal-Ahadith ‘Ala Alsinatin-Nas’ oleh al-‘Ajluni (men.1162 Hijrah):

Hadith yang bermaksud: “Yang pertama dijadikan Allah ialah nur Nabiengkau, wahai Jabir”. Diriwayatkan oleh ‘Abd al-Razzaq dengan sanadnyadaripada Jabir bin ‘Abd Allah dengan lafaz: Katanya: Aku berkata: WahaiRasulullah, bapa dan bonda hamba menjadi tebusan tuan, beritahu kepadahamba tentang perkara terawal yang dijadikan Allah sebelum segalasesuatu. Jawab baginda: Wahai Jabir, sesungguhnya Allah jadikan sebelumsegala sesuatu nur Nabi engkau daripada NurNya , kemudian Ia jadikannur itu berkisar dengan kudrat cara yang dikehendakiNya, walhal dalammasa itu tiada Lauh (Lauh Mahfuz), tiada Qalam, Syurga dan Neraka,tiada malaikat, langit, bumi, matahari, bulan, jin dan manusia. Makabila Allah kehendaki menjadikan sekelian makhluk ia membahagikan Nuritu kepada empat bahagian, daripada juzu’ pertama ia jadikan al-Qalam,daripada yang kedua Ia jadikan Lauh (Lauh Mahfuz), daripada yang ketigaIa jadikan ‘Arasy, kemudian Ia membahagikan pula juzu’ yang keempat itukepada empat bahagi , maka daripada juzu’ yang pertyama Ia jadikanmalaikat penanggung ‘Arasy, daripada juzu’ yang kedua Ia jadikan Kursi,daripada yang ketiga Ia jadikan malaikat yang baki lagi.Kemudian Iamembahagikan lagi juzu’ yang keempat itu kepada empat bahagi yangpertamanya dijadikan langit-langit, yang keduanya bumi-bumi, yangketiganya Syurga dan Neraka.Kemudian yang keempatnya dibahagikan kepadaempat bahagian : yang pertamanya dijadikanNya nur pandangan mataMuslimin, daripada yang kedua cahaya hati mereka, ia ma’rifat terhadapAllah,daripada yang ketiga dijadikanNya nur kejinakan mereka (denganTuhan) iaitu ‘tiada Tuhan melainkan Allah, Muhammad Rasulullah’,demikian hadith dalam “al-Mawahib”( iaitu al-Mawahib al-Laduniyyahkarangan ahli hadith al-Qastallani yang terkenal sebagai rujukan itu).

Dan seterusnya:

Ia menyatakan berkenaan dengan yang demikian juga: Diperselisihkanadakah Qalam makhluk terawal selepas daripada nur Muhammad atau tidak?Al-Hafiz Abu Ya’la al-Hamadani : yang asah ialah ‘Arasy sebelumdaripada Qalam, mengikut riwayat yang sabit dalam kitab “Sahih” dariibn ‘Umar; katanya : Sabda Rasulullah s.a.w :Allah menentukan takdirbagi sekelian makhluk sebelum Ia menjadikan langit-langit dan bumi limapuluh ribu tahun, ‘Arasynya atas air; ini sarih atau nyata dalamperkara takdir berlaku selepas daripada penciptaan ‘Arasy; takdir adapada awal mula tercipta Qalam; maka hadith ‘Ub adah bin al-samit ,marfu’, “Awal diciptakan Allah ialah Qalam, kemudian Ia berfirman:Tulislah, kata Qalam: Apakah yang hamba (hendak) tulis? FirmanNya,“Tulislah takdir segala sesuatu” (Riwayat oleh Ahmad dan Tirmidhi;dianggapnya sahih).

Dan diriwayat oleh Ahmad dan Tirmidhi, dianggapnya sahih juga, darihadith Abu Razin al-‘Uqaili, marfu’, “Bahawa air dicipta sebelumdaripada ‘Arasy”.

Dan al-Suddi meriwayatkan dengan sanad-sanad yang berbilang bahawaAllah tidak menjadikan sesuatu sebelum daripada penciptaan air, makaboleh dihimpunkan antgara ini dan apa yang sebelumnya bahawa keawalanQalam dalam hubungan dengan yang selain daripada Nur Muhammad, Air, dan‘Arasy.Habis.

Dan yang menyebut kejadian yang pertama itu “al-Qalam” ialah:

Perkawa terawal dijadikan Allah ialah Qalam.

Riwayat Ahmad dan Tirmidhi, dikatakannya sahih, dari ‘Ubadah binal-samit, marfu’, dengan tambahan , Ia berfirman:”Tulislah”, kata(Qalam)”Apakah yang hamba (akan) tulis?” FirmanNya:”Tulislah takdirsegala sesuatu”.

Kata ibn Hajar dalam “al-Fatawi al-hadithah” :”Datang riwayat ,iaitu hadith ini, bahkan ia sahih daripada beberapa jalan, dan dalamriwayat “Allah menjadikan ‘Arasy kemudian Ia beristiwa atasnya,kemudian Ia menjadikan Qalam, kemudian Ia memerintah supaya menulisdengan izinNya, katanya: Apakah yang hamba (akan) tulis? FirmanNya:tentang apa yang Aku jadikan dan yang ada dalam makhlukKu, terdiridaripada titik hujan, tumbuhan, nafas, bekas, rizki, atau ajal; makaQalampun menulis tentang apa yang ada sampai ke Hari Kiiamat. Rijalnyaatau periwayatnya adalah mereka yang dipercayai (rijaluhu thiqat),melainkan Qahhak bin Muzahim, tetapi ibn Hibban menganggapnya bolehdipercayai, katanya ia tidak mendengar daripada ibn ‘Abbas, dan satukelumpuk menganggapnya dhaif; dan datang riwayat daripada ibn ‘Abbas–Allah meredhai keduanya-maukuf atasnya: Perkara awal yang dijadikanNyaQalam, kemudian Ia menyuruhynya menulis; para periwayatnya bolehdipercayai (rijaluhu thiqat).

Dan dalam riwayatn ibn ‘Asakir, marfu’, bahawa perkarea awal yangdijadikan Allah ialah Qalam, kemudian “Nun”, bekas dakwat, kemudianfirmanNya, Tulislah, apa yang akan ada dan yang ada.

Dan diriwayatkan oleh ibn Jarir b ahawa baginda s.a.w. bersabda:Nun, , Demi Qalam dan apa yang mereka tulis.katanya: Lauh daripada nur,Qalam daripada nur, yang menulis tentang apa yang ada sehingga hariKiamat.

Sumber: http://tasawuf.blog.com

0 comments:

 

Blogroll

usrah ansar Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template